Tämä on Berner

Toimitusjohtajan katsaus

Vuosi 2018 oli meillä Bernerillä juhlavuosi. Viime vuonna tuli kuluneeksi 135 vuotta siitä, kun yhtiömme perustaja, norjalainen Sören Berner aloitti liiketoiminnan Helsingissä sillin maahantuonnilla toiminnan laajentuessa nopeasti tukku- ja agentuurikauppaan. Myös kaksi ikonista kumisaapasbrändiämme viettivät juhlavuosiaan, kun Nokian Jalkineet täytti kunnioitettavat 120 ja Hai 50 vuotta.

Toimintamme laajeni ja kehittyi

Konsernin liikevaihdossa ja liikevoitossa ei ollut suuria muutoksia edellisvuoteen verrattuna. 315,9 miljoonan euron liikevaihdolla saavutimme 15,6 miljoonan euron liikevoiton viime vuonna.

Strategiamme mukaisesti pyrimme kasvamaan myös yrityskaupoilla. Ostimme kesällä magnesiumkemikaalien valmistajan Catrock Oy:n ja sen Kokemäellä toimivan tytäryhtiön liiketoiminnot. Uusi tytäryhtiömme Berner Chemicals tulee kehittämään magnesiumtuotteiden tuotantoa edelleen Kokemäellä täydentäen Berner Agentuuri -liiketoiminta-alueemme palvelukokonaisuutta.

Maatalouskaupan puolella olemme pystyneet nyt vakiinnuttamaan asemamme Suomessa. Olen erittäin tyytyväinen tähän, ottaen huomioon, että vuonna 2015 aloitimme toimintamme käytännössä nollasta lanseeraamalla suoraan viljelijöille myyvän palvelun. Uusi Viljelijän Avena Bernerin liiketoimintamalli on samanlainen kuin Gullviks-yksiköllämme Ruotsissa.

Vuonna 2018 aloitimme myös systemaattisen tuote- ja toimitusketjumme hallinnan kehittämisen.

Kotimaiset brändimme kasvoivat ja uudistuivat

Berner on tunnettu kuluttajien keskuudessa kotimaisista Heinävedellä valmistetusta brändeistään. XZ jatkaa edelleen Suomen myydyimpänä shampoomerkkinä. LV teki myynnillisesti ennätysvuotensa ja Herbina sai puolestaan kokonaan uuden brändi-identiteetin. Pääsimme hyödyntämään Rajamäen väkiviinaetikkaamme myös uudella tavalla uudessa siivous- ja pyykinpesuaineiden Heti-tuotesarjassa, jonka vaikuttavana aineena on etikka.

Vastuullisuustyön kehittäminen jatkuu

Liityimme YK:n Global Compact -yritysvastuualoitteeseen, jonka myötä sitoudumme vastuullisen toimintatavan edistämiseen kaikessa toiminnassamme ja kaikissa toimintamaissamme. Olemme mukana myös S-ryhmän Iso Juttu -ilmastokampanjassa omalla sitoumuksellamme päästöjen vähentämiseksi. Viime vuonna siirryimme käyttämään vihreää sähköä kaikilla toimipaikoillamme Suomessa. Vastuullisuus on vahvasti mukana myös tuotekehityksessämme ja pakkausratkaisuissamme. Esimerkiksi uusi Heti-tuotesarjamme on pakattu kierrätysmuovista valmistettuihin pulloihin.

Vuonna 2019 keskitymme vastuullisuustyössämme vahvan perustan rakentamiseen ja tulemme muun muassa kysymään sidosryhmiemme näkemyksiä siitä, mitkä ovat kaikista olennaisimmat aiheet Bernerin vastuullisuudelle heidän näkökulmastaan.

Kohti seuraavaa täyttä vuosisataa

Bernerillä on pitkä historia takanaan ja vuosiin mahtuu paljon muutoksia. Moni asia on kuitenkin pysynyt samana toimintamme alkuajoista lähtien – uusien liiketoimintamahdollisuuksien etsiminen, monialaisuus ja toiminnan jatkuva kehittäminen ovat vahvasti läsnä Bernerin toiminnassa myös tänä päivänä ja tulevaisuudessa. Mikään näistä ei toteudu kuitenkaan ilman motivoitunutta, sitoutunutta ja uudesta innostuvaa henkilöstöä.

Haluan kiittää lämpimästi työntekijöitämme, asiakkaitamme, yhteistyökumppaneitamme ja omistajiamme kuluneesta vuodesta 2018. Jatketaan samalla, hyvän yhteistyön mallilla myös tulevaisuudessa.

 

Antti Korpiniemi
toimitusjohtaja
Berner Oy