Sosiaalisen vastuun kehittämisessä tavoitteenamme on parantaa jatkuvasti niin oman henkilöstömme työhyvinvointia sekä hankintaketjussamme työskentelevien ihmisten työolosuhteita. Olemme myös aktiivisesti tukemassa erilaisia kohteita sponsoroinnin kautta.
Henkilöstövastuu
Vuonna 2018 keskimääräinen henkilöstömäärämme Suomessa Berner Oy:ssä oli 359 (383 vuonna 2017). Tavoitteenamme on olla vastuullinen ja kiinnostava työnantaja ja haluttu työpaikka. Tärkeänä painopisteenämme on myös työtyytyväisyyden kehittäminen. Vahvistamme työtyytyväisyyttä johtajuutta ja työyhteisöjen toimintaa kehittämällä.
Henkilöstövastuu perustuu arvoihimme
Arvoihimme – työ rehellisyys ja ihminen – perustuvat henkilöstökäytäntömme ja periaatteemme luovat perustan henkilöstövastuulle. Yhteiset käytäntömme ohjaavat toimintaamme muun muassa rekrytoinnissa, perehdytyksessä, johtamisessa, henkilöstön kehittämisessä ja palkitsemisessa. Meillä on myös työyhteisön toimintaa ja hyvinvointia vahvistavia käytäntöjä ja periaatteita.
Berner-konsernin eettiset toimintaohjeet (Code of Conduct) kuvastavat arvojamme. Eettiset toimintaohjeet ohjaavat meitä kaikessa päivittäisessä toiminnassamme kaikissa toimintamaissamme. Ohjeet kattavat keskeisimmät velvollisuutemme ja periaatteemme, joihin sitoudumme organisaationa ja työntekijöinä. Jokaisella työntekijällä on sekä oikeus että velvollisuus noudattaa eettisiä toimintaohjeitamme.
Uusien aloitusten vuosi
Vuosi 2018 oli henkilöstöuutisten ja uusien nimitysten suhteen aktiivinen. Onnistuneiden rekrytointien ansiosta saimme taloon paljon lisää osaamista ja ammattitaitoa. Uusia työsuhteita solmittiinkin vuoden aikana reilut 50 kappaletta.
Erityisesti Berner Pro -liiketoiminnassa aloitti monta uutta berneriläistä. Yksi uusista tulokkaista on Jere Kujanpää, joka toimii Berner Pron laboratoriolaitemyyntiin keskittyvässä yksikössä asiantuntijan laajassa ja monipuolisessa tehtävässä vastaten niin myynnistä kuin esimerkiksi asiakasanalyysien ja tulevaisuusinvestointien tekemisestä bio- ja elintarviketeollisuuden asiakkaille, sekä yhteydenpidosta päämiehiin.
– Rekrytoinnin alkuvaiheessa en tiennyt työtehtävästä vielä kovinkaan paljoa, mutta kiinnostukseni riitti herättämään ihan jo sekin, että paikka oli nimenomaan Bernerillä. Berner on hieno perheyritys, jolla on upea historia ja se pystyy tarjoamaan juuri sellaisia mahdollisuuksia mitä työtehtäviltäni tulevaisuudessa haen. Monialayhtiössä on paljon kouluttautumis- ja kehittymismahdollisuuksia ja hyvät työkalut, kuten toimistollamme sijaitseva demolaboratorio, joka helpottaa työskentelyä ja asiakastapaamisten järjestämistä”, Jere tiivistää ensivaikutelmiaan Berneristä.
Vuoden 2018 alkupuoliskolla tuoteryhmäpäälliköksi nimitetty Jussi Petäjä puolestaan työskentelee Bernerin kuluttajabrändien parissa, vastaten Puutarha-tuotekategorian tuotemerkeistä aina lannoitteista hyönteis- ja jyrsijäntorjuntaan. Jussi koki tehtävän sopivan yhteen yrittäjähenkisen luonteensa kanssa. Päätökseen vaikutti myös Bernerin edustama arvomaailma ja perheyhtiötausta. Bernerillä Jussi arvostaa avointa ja tulevaisuuteen katsovaa asennetta, joka hänen mukaansa näkyy esimerkiksi uusien kiertotaloustuotteiden kehittämisenä ja jatkuvana innovatiivisten ratkaisujen etsimisenä.
Uusissa rooleissaan miehet kertovat olevansa innostuneita ja uskovat työyhteisön olevan merkittävä tekijä oman viihtyvyytensä rakentumisessa:
– Muutaman ensimmäisen kuukauden aikana olen saanut huomata, että korkeat odotukseni ovat jopa ylittyneet. Parasta täällä on hyvä ilmapiiri ja työyhteisö, lisäksi meillä on talo täynnä ammattilaisia, Jere kertoo.
Myös Jussi jakaa saman kokemuksen Bernerin positiivisesta ja avoimesta ilmapiiristä:
– Työyhteisössämme on avoin ja keskusteleva kulttuuri, jossa asioita voidaan viedä eteenpäin yhdessä, ja omia ideoita saa tuoda rohkeasti esille. Olen suorastaan hämmästynyt keskustelun aktiivisuudesta esimerkiksi sisäisissä koulutustilaisuuksissamme!
Työhyvinvointi ja -turvallisuus
Hyvinvoiva henkilöstö on tuloksellisen toiminnan edellytys. Tarjoamme henkilöstöllemme laajat henkilöstöedut. Tuemme henkilöstömme hyvinvointia laadukkailla työterveyspalveluilla, ja työntekijöidemme liikunta- ja kulttuuriharrastuksia sekä kodin ja työpaikan välistä matkaa taloudellisesti.
Vuonna 2018 otimme käyttöön myös Parempi Vire -hyvinvointipalvelun, jonka myötä kaikki berneriläiset pääsevät seuraamaan ja kehittämään hyvinvointiaan kokonaisvaltaisesti kätevän mobiilisovelluksen kautta. Olimme myös mukana Porraspäivät-kampanjassa, jonka kautta halusimme kannustaa työntekijöitämme pieniin, terveellisiin valintoihin ja arkiliikunnan lisäämiseen.
Poljimme yhdessä kovempaan kuntoon ja apua Syyriaan
Osallistuimme vuonna 2018 jälleen Kilometrikisaan, jonka kautta teimme myös lahjoituksen Ketjureaktio-hyväntekeväisyyskampanjassa. Leikkimielisen pyöräilykisan sisällä toimivan Ketjureaktion kautta sitouduimme lahjoittamaan jokaisesta pyöräillystä 25 kilometristä euron Punaiselle Ristille. Kerätyt varat kohdistettiin terveysapuun Syyriaan sodan vammauttamille uhreille. Vuonna 2018 poljimme apua yhteensä 13 719 kilometrin edestä.
Panostamme työtilojemme toimivuuteen, viihtyvyyteen ja ergonomiaan. Pääkonttorimme on mobiili monitilatoimisto, jossa työpisteen voi valita päivittäin agendaan sopivalla tavalla esimerkiksi avotilasta, hiljaisesta työskentelytilasta tai kahvilasta. Heinäveden tehtaillamme keskityimme vuoden aikana työergonomian parantamiseen investoimalla lavanostimiin. Järjestimme myös työfysioterapeutin kanssa työergonomiaa parantavia työmenetelmäkoulutuksia. Lisäksi toteutimme yhteistyössä työterveyshuoltokumppanimme kanssa Terveenä työssä -selvityksen. Joka kolmas vuosi toteuttamamme selvityksen tavoitteena on kehittää työyhteisömme toimintaa, ja tukea henkilöstömme työkykyä henkilökohtaisen palautteen avulla.
Työntekijöiden ja johtajuuden kehittäminen
Haluamme varmistaa henkilöstömme osaamisen kehittämisen ja hyvän johtajuuden. Hyvä berneriläinen johtajuus on arvojemme mukaista toimintaa, jolla henkilöstöresursseja oikein ohjaamalla varmistamme liiketoiminnalle asetettujen tavoitteiden toteutumista.
Korostamme monimuotoisuutta johtamisessamme ja huomioimme johtamisessa työntekijöidemme iän, sukupuolen, perhetilanteen ja työkokemuksen. Moninaisuuden johtaminen vahvistaa työhyvinvointia ja mahdollistaa erilaisten kokemusten, näkemysten, osaamisen ja toimintatapojen monipuolisen hyödyntämisen työyhteisössä.
Varmistamme esimiestyömme onnistumista ja kehittymistä esimiesten valmennuksilla sekä säännöllisillä 360-johtajuusmittauksilla. Mittausten tarkoituksena on varmistaa, että tarjoamamme henkilöstöjohtajuuskokemus vastaa arvojamme. Myös vuonna 2018 toteutimme 360-arvioinnit kaikille esimiehille. Mittausten jälkeen kävimme käytäntöjemme mukaiset palautetilaisuudet esimiehille ja työyhteisöille, joiden pohjalta esimiehet laativat henkilökohtaiset johtajuuden kehittämissuunnitelmansa johtajuuden kehittämisen tueksi.
Jokaisella berneriläisellä on oikeus ja velvollisuus kehityskeskusteluun kerran vuodessa. Kehityskeskustelussa työntekijä ja esimies laativat yhdessä henkilökohtaisen ura- ja kehityssuunnitelman. Palkitsemiskäytäntömme perustuvat työlle asetettuihin tavoitteisiin. Mittaamme tavoitteita ja niissä onnistumista säännönmukaisesti toimintavuoden aikana.
Ylläpidämme ja kehitämme henkilöstömme ICT-taitoja ja alakohtaista substanssiosaamista myös erilaisten kurssien avulla. Vuonna 2018 järjestimme myös työsuojelu- ja turvallisuuskoulutusta sekä neuvottelutaitovalmennusta henkilöstölle.
Bernerin neljäs JET-valmennus alkoi
Vuonna 2018 käynnistimme neljättä kertaa Johtamisen erikoisammattitutkinnon koulutusohjelman, joka antaa valmiuksia henkilöstön, asiakkuuksien, verkostojen ja tuotannon johtamiseen ja kehittämiseen. Toteutamme valmennuskokonaisuuden yhteistyössä koulutus- ja valmennusalan yritys Verutumin kanssa ja valmennusta ohjaa Bernerin ohjausryhmä. Olemme toteuttaneet JET-valmennuksia myös vuosina 2007–2008, 2012–2013 ja 2015–2017.
Bernerille räätälöidyn JET-valmennuksen keskeinen teema vuonna 2018 oli asiakkuuksien johtaminen. Tämän lisäksi valmennus sisälsi myös muita johtamisteemoja, kuten henkilöstö- ja verkostojohtamisen sekä projektien ja prosessien johtamisen. Koulutuskokonaisuus muodostui lähiopetuspäivistä, joiden lisäksi JET-opiskelijat suorittivat välitehtäviä ja laajemman kehittämisprojektin. Opiskelijoiden työtä ohjasivat sisäiset mentorit, ja tehtäviä ja kehittämisprojektin etenemistä arvioivat jokaiselle nimetyt arvioijat. Puolitoista vuotta kestävä valmennus tulee päätökseen alkuvuodesta 2020.
Inno-valmennus jatkui
Jatkoimme yhteistyössä Helsingin oppisopimustoimiston sekä koulutus- ja valmennusyritys Verutumin kanssa palvelu- ja tuotekehittäjän erikoisammattitutkintoon johtavaa innovaatiovalmennusta. Valmennuksen lähtökohtana oli uusien liiketoimintamahdollisuuksien luominen, kaupallistaminen ja prosessien kehittäminen. Vuoden 2018 aikana parikymmentä innokasta berneriläistä jatkoivat omien Inno-töidensä työstämistä asiakaslähtöisten tuote- ja palvelumenetelmin, ja viettivät yhteistä valmennuksen päätösjuhlaa vuoden 2019 alussa.
– Inno-valmennuksen varmasti suurin anti itselleni oli rohkeuden lisääminen omien ideoiden ja ajatusten esiin tuomiseksi ja niiden jatkojalostaminen muilta saatujen palautteiden perusteella. Oli myös todella hienoa työskennellä erilaissa työtehtävissä olevien berneriläisten kanssa, ja yhteistyö kollegoiden kanssa onkin jatkunut myös koulutuksen jälkeen. Yhteiset tavoitteet ja ponnistelu opinnoissa loivat todella hyvää yhteishenkeä koko valmennusryhmälle, tiivistää markkinointikoordinaattori Heidi Selin kokemuksensa innovaatiovalmennuksesta.
Tasa-arvo ja monimuotoisuus
Edellytämme arvojemme mukaisia hyviä esimies-, kollega- ja alaistaitoja koko henkilöstöltä. Ne toimivat perehdytystemme ja työyhteisövalmennustemme lähtökohtana.
Noudatamme nollatoleranssia epäasiallisen kohtelun ja häirinnän suhteen. Viime vuonna ei tullut yhtään tapausta esille. Varmistamme henkilöstön tasa-arvon ja monimuotoisuuden toteutumista vuosittaisella henkilöstöraportilla. Vuonna 2018 uudistimme myös henkilöstön eettistä toimintaohjettamme (Code of Conduct), ja aloitimme siihen liittyvän verkkokurssin suunnittelun henkilöstömme kouluttamiseksi, joka toteutetaan vuonna 2019.
Berner mukana Työ ei syrji -kampanjassa
Liityimme Elinkeinoelämän keskusliiton Työ ei syrji -kampanjaan, jonka tavoitteena oli syrjimättömän ja avoimen työkulttuurin edistäminen. Kampanjan tarkoituksena oli herätellä suomalaisia pohtimaan omia asenteitaan ja tekemään työelämän tasa-arvosta itsestäänselvyys. Mukaan kampanjaan liittyi Bernerin lisäksi erikokoisia yrityksiä eri toimialoilta. Halusimme osaltamme olla mukana nostamassa työelämän ja -yhteisöjen tärkeää tasa-arvon teemaa.
– Työ, rehellisyys ja ihminen ovat olleet mukana yrityksen toiminnassa sen perustamisesta lähtien. Meille se tarkoittaa sitä, että kaikki työntekijämme ovat arvokkaita ja ihmisinä keskenään tasa-arvoisia asemastaan tai taustoistaan riippumatta, ja heillä tulee olla samat mahdollisuudet onnistua työssään, kertoo henkilöstöpäällikkö Heli Rissanen.
Luvut
Berner Oy Työnantajana 2018
Keskimääräinen henkilöstömäärä 2018
Toistaiseksi voimassa olevia työsuhteita
Uusia työsuhteita yhteensä
Henkilöstön tulovaihtuvuus
Henkilöstön lähtövaihtuvuus
Uudet työsuhteet
Toistaiseksi voimassa olevia uusia työsuhteita
54Määräaikaisia uusia työsuhteita
12Osa-aikatyö
Osa-aika eläke
2Osittainen hoitovapaa
4Muu osa-aikatyö
5Vanhuuseläkkeelle siirtyminen
64vIkäjakauma
Sukupuolijakauma
% | ||
---|---|---|
Naiset | 52 | |
Miehet | 48 |
Palvelusvuodet
Vuotta | % | |
---|---|---|
< 1 v. | 12,5 | |
1—5 v. | 26,3 | |
6—10 v. | 18,7 | |
11—15 v. | 11,6 | |
16—20 v. | 11,6 | |
20+ v. | 19,3 |
Ammattitautien ja tapaturmien määrä
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
Ammattitauti | - | - | - | - | - |
Tapaturmat työmatkalla | 8 | 4 | 5 | 7 | 2 |
Tapaturmat työpaikalla | 16 | 11 | 16 | 14 | 14 |
Henkilöstö mukaan innovointiin
Yhtenä vuoden 2018 tärkeimpänä kehittämishankkeenamme oli innovointi, ja otimmekin vuoden aikana käyttöön useamman innovaatiota edistävän toimintatavan.
Vuoden alkupuoliskolla lanseerattu ideapankkina toimiva työkalu Ideabox on koko henkilöstön käyttöön tarkoitettu ideoinnin työkalu, jossa jokainen voi esittää omia ideoitaan vietäväksi eteenpäin. Oman sisäisen ideahautomomme voima piilee sen läpinäkyvyydessä ja avoimuudessa: jokainen voi reagoida, kommentoida ja kehittää myös toisten esittämiä ideoita, jolloin ideat jatkavat elämistä heti niiden esittämisen jälkeen. Jokainen kirjattu idea myös käsitellään arviointiryhmässä neljännesvuosittain. Ideabox mahdollistaa ketterästi osaavan henkilöstömme potentiaalin hyödyntämisen uusien ideoiden kehittelyssä.
Vuonna 2018 jaoimme myös Vuoden Idea- ja Vuoden Innovaatio -palkinnon ensimmäistä kertaa. Vuoden 2017 lopulla käynnistyneessä, henkilöstölle suunnatussa kilpailussa palkitsemme vuosittain parhaasta ideasta ja parhaasta innovaatiosta. Ehdotusten arvioinnista ja voittajan valinnasta vastaa Bernerin johtoryhmä. Palkintona kummassakin kategoriassa on 1 500 euroa voittajajoukkueen tiimille yhteiseen tekemiseen. Vuoden voittajia muistetaan myös kiertopalkinnolla.
– Kilpailu on hyvä tapa tuoda oman henkilöstömme ja yhteistyökumppaneidemme osaamista esille. Hyvät ideat ja innovaatiot syntyvät tiiviissä yhteistyössä. Innovatiivinen kulttuuri ja yritteliäisyys ovat meille tärkeitä teemoja, kertoo osastopäällikkö Maria Svinhufvud, joka vastaa kilpailun toteutuksesta.
Berner jälleen mukana Innovate or die -innovaatiokilpailussa
Vauhditimme innovointia myös opiskelijayhteistyön merkeissä, kun osallistuimme vuoden lopulla korkeakouluopiskelijoille suunnattuun Innovate or die -innovaatiokilpailuun. Jyväskylälähtöisessä nuorten yrittäjien toteuttamassa kilpailussa eri alojen opiskelijatiimit ratkovat yritysten liiketoimintaan liittyviä toimeksiantoja. Alkujaan Idis-kisasta lähtöisin olevaa kilpailua on järjestetty vuodesta 2013, ja Berner oli mukana siinä toista kertaa.
Kilpailu avaa opiskelijoille ovia yrittäjämäiseen ja innovatiiviseen ajattelutapaan, ja mahdollistaa yrityksille tehokkaan tavan saada uusia ratkaisuja ajankohtaisiin haasteisiin eri koulutusalojen opiskelijoiden näkemyksiä hyödyntäen.
– Olimme myös tänä vuonna tyytyväisiä tapahtuman antiin. Tapahtuma luovuutta edistävässä ympäristössä tuo opiskelijat ja yrityksen hauskalla tavalla yhteen parin päivän ajaksi, kertoo Bernerin toimeksiannosta vastannut HR-generalisti Anne Kesänen.
Kilpailu järjestettiin Himos Areenalla intensiivisenä kahden kisapäivän tapahtumana. Bernerin ratkaisutehtävä liittyi työnantajamielikuvan kehittämiseen. Ennen varsinaisia kisapäiviä opiskelijat saivat tietoa Berneristä yrityksenä ja ennakkomateriaalia tehtävänsä tueksi.
Vastuullinen hankinta
Vastuullisen hankintamme perustana toimivat eettiset toimintaohjeet toimittajillemme. Ohjeet sisältävät vaatimukset muun muassa ihmisoikeuksien kunnioittamiselle, syrjinnän estämiselle, työajalle ja palkkaukselle, järjestäytymisvapaudelle sekä lapsi- ja pakkotyövoiman käytön kieltämiselle. Vaadimme toimittajiamme sitoutumaan toimintaohjeidemme noudattamiseen.
Käymme toimittajiemme kanssa aktiivista dialogia hankintaketjun vastuullisuuteen liittyen.
Olemme teettäneet ulkoisella konsultilla arvion hankintaketjumme vastuullisuuden varmistamiseen liittyvistä kehityskohteista. Tulemme aloittamaan vuoden 2019 aikana työn vastuullisen hankintamme edelleen kehittämiseksi.
Yhteistyökumppanuudet ja sponsorointi
Berner Oy haluaa tehdä pitkäjänteistä yhteistyötä valittujen yhteistyökumppaneiden kanssa ja olla aktiivinen ja vastuullinen osa yhteiskuntaa.
Global Compact
Liityimme vuonna 2018 YK:n Global Compact -yritysvastuualoitteeseen, jonka myötä sitoudumme vastuullisen toimintatavan edistämiseen kaikessa toiminnassamme ja kaikissa toimintamaissamme. Liittymällä aloitteeseen, noudatamme niin strategian, kulttuurin kuin päivittäisen toimintamme osalta aloitteen kymmentä periaatetta koskien ihmisoikeuksia, työlainsäädäntöä, ympäristöä ja korruption vastaista toimintaa.
Iso juttu
Olemme mukana S-ryhmän Iso juttu -kampanjassa omalla sitoumuksellamme vähentää yhdessä muiden kumppaniyritysten kanssa miljoona tonnia päästöjä vuosien 2015 ja 2030 välillä.
Työ ei syrji
Berner on mukana Elinkeinoelämän Keskusliiton Työ ei syrji -kampanjassa, jonka tavoitteena on muuttaa asenteita ja vähentää syrjintää suomalaisessa työelämässä. Työ ei syrji -kampanjaan osallistumalla Berner sitoutuu edistämään syrjimätöntä työkulttuuria, ja haluaa olla osaltaan nostamassa esille työelämän ja -yhteisöjen tasa-arvon tärkeää teemaa.
Itämeri-sitoumuksemme BSAG:lle
Jatkamme edelleen työtä Itämeren hyvinvoinnin parantamiseksi Baltic Sea Action Groupille (BSAG) tekemämme Itämeri-sitoumuksen kautta. Olemme sitoutuneet kehittämään ekologisia tuoteinnovaatioita kiertotalousratkaisujen kautta, ja selvitämme uusia ravinteiden kierrätysmahdollisuuksia sekä kotipuutarhan että maanviljelyn kestävän kehityksen puolesta. Jokaisesta myymästämme Green Care Ympäristön Ystävä -lannoitteesta lahjoitamme osuuden Itämeren suojeluun.
Onhan siinä avainlippu
Suomalaisena perheyrityksenä suomalaisen työn tukeminen on meille tärkeää. Tunnettujen kotimaisten tuotemerkkiemme joukosta muun muassa XZ, LV ja Herbina ovat mukana Suomalaisen Työn Liiton Onhan siinä Avainlippu -kampanjassa. Kaiken kaikkiaan Bernerin kotimaisten tuotemerkkien joukossa Avainlippu-tuotteita on yhteensä 405.
Tukea terveyteen ja urheiluun
Olemme useita vuosia tukeneet Suomen Sotaveteraaniliittoa ja Mannerheimristin ritareita. Yhteistyössä Suomen Sydänliiton kanssa lisäämme tietoutta sydänsairauksien ehkäisystä. Olemme Suomen Kipu ry:n kannattajajäsen. Tuemme vuosittain myös Syöpäsäätiön Juhlatoimikunnan varainhankintaa tuotelahjoituksin.
Olemme tukeneet laajasti myös urheilua yhteistyökumppanuuksilla Suomen Tennisliiton, Suomen Jääpalloliiton, Suomen Voimisteluliiton sekä Salibandyliigan kanssa. Tukikohteitamme ovat myös Suomen Vammaisurheilu- ja liikunta VAU ry:n tapahtumat.
Lisäksi brändimme ovat mukana tukemassa esimerkiksi lasten ja nuorten terveyttä ja työllistymistä. Tuotelahjoituksin olemme mukana useissa tapahtumissa.