Liiketoiminta-alueet

Kuluttajatuotteet

Valmistamme ja maahantuomme laajan valikoiman monipuolisia tuotteita lisäämään kuluttajien arjen hyvinvointia. Panostamme kotimaiseen tuotekehitykseen ja tuotantoon. Tuotteemme kehitetään laboratoriossa Helsingin pääkonttorissamme ja valmistetaan Heinävedellä.

Vahvuuksiamme ovat paikallinen kuluttajaymmärrys sekä markkinointi- ja jakelutieosaaminen. Tavoitteemme on olla vähittäiskaupan halutuin yhteistyökumppani.

Tuotemerkkimme jatkoivat yleisesti ottaen hyvää myynnillistä kehitystään vuonna 2018. Uusia tuotteita lanseerattiin ja tuotteiden pakkauksia ja viestintää kehitettiin. Vuosi 2018 oli juhlavuosi itse Bernerin lisäksi myös kahdelle brändillemme: Nokian Jalkineet täytti kunnioitettavat 120 ja Hai 50 vuotta. Vastuullisuus ja kestävä kehitys ovat vahvasti läsnä pakkaustemme kehitystyössä.

Kuluttajatuotevalikoimamme kattoi vuonna 2018 päivittäistavarat, vapaa-ajan tuotteet, kosmetiikan sekä päivittäiskäyttötavarat.

PÄIVITTÄISTAVARAT

Heinävedellä valmistetut tuotemerkkimme

XZ – Suomen luotetuin shampoomerkki

Kotimainen XZ-tuoteperhe on ollut osa suomalaisten arkea jo 1950-luvulta lähtien. AC Nielsen Homescanin mukaan XZ on edelleen Suomen myydyin shampoomerkki. Kuluttajat ovat valinneet XZ:n Suomen luotetuimmaksi shampoomerkiksi jo kahdeksannen kerran Valittujen Palojen Luotetuin merkki -tutkimuksessa.

Keväällä 2018 lanseerasimme XZ Herneproteiini -tuoteperheen, johon kuuluvat shampoo sekä hoitoaine. Syksyllä lanseerasimme lisäksi XZ Kauraöljy -tuoteperheen, johon kuuluvat shampoo, hoitoaine sekä pois huuhdeltava öljyhoito. Myös XZ muotoilu sai uuden ulkoasun yhteistyössä palkitun Sanna Manderin kanssa.

Vuoden alussa XZ aloitti yhteistyön Rovion kanssa. Yhteistyön myötä XZ toi markkinoille koko perheen hiuksille sopivat Angry Birds -shampoot ja hiustenhoitotuotteet. Angry Birds- ja Hatchlings-hahmot seikkailevat sekä pakkausten etiketeissä, että lisätyn todellisuuden (AR) sisällöissä.

XZ Men on Salibandyliiton virallinen yhteistyökumppani.

LV – ennätysvuosi myynnissä

LV:n uudistunut viestintä ”Meistä vähemmän on juuri sopivasti” toimi erinomaisesti kaikissa kanavissa. Herkkäihoisten rinnalle on noussut kokonaan uusi kohderyhmä, tiedostavat kuluttajat, joiden ostopäätöksiin vaikuttaa ennen kaikkea ihon ja ympäristön kuormituksen vähentäminen.

Myynti kasvoi 15 prosenttia edellisestä vuodesta ja saavutimmekin vuonna 2018 myyntiennätyksen. 
LV-tuoteperhe laajeni niin ihonhoidon kuin pyykinpesutuotteiden kategoriassa. Ihonhoitoon lanseerasimme kolme hajusteetonta miesten ihonhoidon tuotetta: LV Men Parranajogeeli, LV Men After Shave Balm ja LV Men Kasvovoide. Kasvojenhoito on henkilökohtaisen hygienian toiseksi ostetuin tuoteryhmä (AC Nielsen, PT ostot Suomessa), ja miehille segmentoiduilla tuotteilla on mahdollisuus kasvattaa edelleen kategoriaa.

LV-brändi vahvisti edelleen kotimaisuusastettaan, kun saimme LV Pyykinpesunesteen omaan Heinäveden tuotantoon. LV Pyykinpesunesteen pullo tulee suomalaiselta toimittajalta ja pullomuotin on suunnitellut kansainvälistä mainettakin niittänyt Pentagon Design. Luonnollisesti tuotteella on myös Allergia- ja Astmaliiton tunnus.

LV 1,5 litrainen Pyykinpesuneste kirjopyykille lanseerattiin syksyllä 2018. Lanseerasimme myös LV Käsidesinfiointiaineen, joka on markkinoiden ensimmäinen kotikäyttöön tehty tuote, jossa on suoja myös norovirusta vastaan.

Herbina – uusi brändi-identiteetti

Vuosi 2018 oli uudistuksen vuosi luonnon raaka-aineisiin pohjautuvalle ihon- ja hiustenhoitosarja Herbinalle. Herbinan koko brändi-identiteetti uudistui, ja uudistunutta Herbinaa kuvaa nyt ”Anna luontosi näkyä”. Samalla Herbina-tytöstä kasvoi Herbina-nainen.

Teimme Herbinalle uuden mainosfilmin ja mainostimme pitkästä aikaa TV:ssä. Herbinan pakkausdesignuudistus aloitettiin Herbinan kasvojen hoitolinjasta. Teetätimme laajan segmentointitutkimuksen selvittääksemme Herbinan kohderyhmän tarpeet sekä mainontaan että kuluttajia palveleviin pakkausteksteihin. Pakkausdesignuudistus jatkuu muissa segmenteissä vuonna 2019.

Oxygenol – myös ksylitoli nyt kaikissa tuotteissa

Aloitimme Oxygenolin pakkausilmeen selkeän uudistamisen vuonna 2018. Uusi ilme tukee ja vahvistaa myös uutta markkinointiviestintää.

Oxygenol haluaa lisätä iloa hampaiden pesuun ja hammastahnoihin, tehokkuutta unohtamatta. Uusi raikas ja positiivinen tv-mainos ”120 sekuntia hauskaa” sai ensiesityksensä keväällä, kun lanseerasimme tuoteperheeseen Oxygenol pitkäkestoisen hammastahnan ja suuveden sekä nuorille suunnatun Oxygenol Ananas -hammastahnan.

Rovion kanssa sovittu Angry Birds -yhteistyö mahdollisti Angry Birds -tuoteperheen lanseerauksen, johon lanseerasimme Hatchling  Angry Birds -hammastahnat  6+ -ikäryhmään.

Vuoden 2018 aikana lisäsimme ksylitolin  vaiheittain myös kaikkiin aikuisten hammastahnoihin, ja nyt kaikissa Oxygenol-hammastahnoissa on fluorin lisäksi myös ksylitolia. Ksylitolin ja fluorin yhdistelmä kariesta vastaan on tutkitusti tehokkain.  Ksylitolia pitää olla hammastahnassa vähintään 5 prosenttia, jotta saadaan tutkitusti tehokkain suoja. Lasten tahnoissa ksylitolin määrä on jo tähän saakka ollut 10 prosenttia.

Rajamäen – markkinaosuudet kasvoivat

Rajamäen tuotteet pärjäsivät hyvin kovassa kilpailutilanteessa ja markkinaosuudet kasvoivat entisestään.

Viinietikkakulttuuri alkaa pikkuhiljaa kasvattamaan suosiotaan myös Suomessa. Pyykkietikkabuumi nosti myös kotimaisen, luonnollisella käymismenetelmällä valmistetun Rajamäen väkiviinaetikkamme uudella tavalla esille.

Viime kesän suotuisa sää suosi säilöntää sekä väkiviinaetikkamme myyntiä. Lanseerasimme väkiviinaetikkamme uudessa 0,4 litran pullossa, joka sai hyvän vastaanoton.

Kesällä lanseerasimme täysin uuden kategorian Rajamäen tuoteperheeseen eli todella korkealaatuiset ekstra-neitsytoliiviöljyt 250 ml:n pulloissa. Oliiviöljy ja viinietikat ovat selkeitä käyttöyhteystuotteita, ja tällä uudella tuotekategorialla haemme kasvua kaikille Rajamäen tuotteille.

Rajamäen tuoteperhe lähestyy myös hyvinvointikategoriaa lanseerattuamme loppuvuodesta markkinoille 500 ml:n lasipulloissa pastöroimattomat omenaviinietikat. Omenaviinietikan hyvää tekevästä vaikutuksesta on tiedetty jo kautta aikojen. Tuomme tuotteet myös päivittäistavarakauppaan kaikkien saataville.

Tummeli – jatkaa kuluttajien suosiossa


Kotimaiset hygienia- ja ihonhoitotuotteet kiinnostavat kuluttajia, ja perinteinen Tummeli jatkaa kuluttajien suosiossa.

Lastentarvikkeet ja hyvinvointi

Ainu – mukana tukemassa vanhemmuutta

Ainu toimii haastavalla markkinalla, sillä syntyvyys laski jo kahdeksatta vuotta peräkkäin vuonna 2018. Ainu panostaa tutkimukseen ja ajantasaiseen tietoon lapsiperheiden tarpeista ja pyrkii uudistumaan tarvelähtöisesti. Ainu on vahvasti läsnä digitaalisissa kanavissa, pyrkii tukemaan vanhemmuutta ja on mukana tekemässä vauvoista lapsia ja aikuisista vanhempia.

Omron – myynnin kasvu jatkui

Omronin myynti kasvoi vuonna 2018 edellisvuoden tapaan vahvasti.  Vuoden lopulla lanseerasimme Omron HeatTens -kivunlievittäjän, joka yhdistää kaksi tehokasta lääkkeetöntä hoitomenetelmää: TENS-teknologian ja lämpöhoidon.  

Berner palkittiin viime vuonna Espanjan Valenciassa Omronin kategorianrakentajan palkinnolla sekä vuoden liiketoimintakumppanipalkinnolla (EMEA-alue eli Euroopa, Lähi-itä ja Afrikka). 

Tunnetut tuontimerkit

Kikkoman – vahvisti asemiaan markkinajohtajana

Luonnollisella käymismenetelmällä valmistettu, GMO-vapaa tuontimerkkimme Kikkoman vahvisti asemiaan soijakastikkeiden markkinajohtajana Suomessa. Kikkoman tarjoaa tunnettujen soijakastikkeiden lisäksi myös maukkaat kastikkeet ja marinadit, jotka tuovat helposti täyteläistä makua arjen ruoanlaittoon.

Horeca-puolelle tulleet uutuudet ovat löytäneet tiensä ammattilaisten keittiöihin ja kuluttajat pääsivät kesällä tutustumaan uuteen Ponzu-sitrus-soijakastikkeeseen, jossa raikkaus, happamuus ja suolaisuus yhdistyvät makunystyröitä hivelevällä tavalla.

Kikkomanin markkinointi ja mainonta ovat näkyneet vahvasti läpi vuoden TV:ssä, lehdissä, verkossa, ulkomainoksissa sekä kaupoissa erilaisten kampanjoiden ja telineiden kera.

VAPAA-AIKA

Nokian Jalkineet ja Hai – juhlavuosi molemmille brändeille

Vuonna 2018 vietettiin Suomen suosituimpien kumisaapasbrändien merkkipäiviä, kun Nokian Jalkineet täytti kunnioitettavat 120 vuotta ja Hai 50 vuotta. Mediatoimisto Dagmarin tekemän kuluttajatutkimuksen mukaan Nokian Jalkineet ja Hai ovat selkeästi Suomen halutuimmat kumisaappaat.

Upean, pitkän historian kunniaksi lanseerattiin Kansallinen Saapaspäivä 11.10. Saapaspäivä näkyi ja kuului muun muassa asiakkaiden kanavissa, myymälöissä, radiossa, vaikuttajien kanavissa, somessa sekä upeina saapaskertomuksina ja -kuvina Saapaspäivälle omistetulla sivustolla. Tapahtumapäivänä saappaita käytettiin aktiivisesti maalla ja kaupungissa sekä toimistoissakin.

Hain pyöreiden vuosien kunniaksi laseerattiin uusi Hai Colours -mallisto, joka laajensi tuoteryhmää saappaista canvaskenkiin, sadeviittoihin ja reppuihin sekä sateenvarjoihin. Uudella mallistolla oltiin upeasti esillä Gloria Fashion Showssa, ja saimme paljon positiivista palautetta tuotteista ja värikkyydestä. Myös Helsinki Helpit nähtiin Hai Colours -tuotteisiin varustautuneina. Hai Colours -mallisto on kokonaisuudessaan myynnissä Haicolours-verkkokaupassa, joka täytti vuoden elokuussa 2018.

Myös Puolustusvoimat luottaa Nokian Jalkineiden laatuun, ja vuoden 2018 aikana armeijalle toimitettiinkin merkittäviä määriä uusia kesä- ja talvisaappaita. 

Korrek – uusi ilme Korrek Originals -tuoteperheelle

Korrek Originals -tuoteperhe sai vuonna 2018 uuden keltamustan visuaalisen ilmeen vanhan sinikeltaisen värimaailman tilalle. Uusi keltamusta ilme sopii nyt yhteen KORREK Pro-, KORREK Boat- sekä KORREK Pro Ceramic TFC -tuotteiden visuaalisen ilmeen kanssa.

Kuluttajille lanseerattiin Korrek Pro TFC Glass Coat -lasipinnoite. Glass Coat on patentoitu ja hyödyntää TFC- ohutkalvopinnoiteteknologiaa. 

KORREK Pro -ammattituotteiden verkostoon koulutettiin noin 40 uutta asennuspistettä, minkä avulla verkosto laajeni koko Suomen kattavaksi. KORREK Pro Ceramic TFC -ammattipinnoitteet saavuttivat markkinajohtajan aseman jo ensimmäisenä täytenä toimintavuotenaan. Ammattipinnoitteita asennettiin vuonna 2018 arviolta noin 10 000 uuteen ja käytettyyn autoon. 

S-ryhmän Rainbow-tuulilasinpesunesteiden sopimusvalmistus palasi Bernerille vuonna 2018.

GreenCare – päätös siirtymisestä kierrätysmuovin käyttöön


Ilmastonmuutos, vastuullisuus ja kestävä kehitys ovat tällä hetkellä monen kuluttajan mielessä. Kotimaisissa GreenCare-tuotteissa olemme siirtyneet vastuullisuudessa askeleen eteenpäin, sillä olemme siirtyneet käyttämään tuotepakkauksissa muovia, joka sisältää kierrätettyä materiaalia. Kierrätysmuovin käyttäminen ja tuotepakkausten optimoiminen vähentää neitseellisen muovin tarvetta noin 35 000 kiloa vuoden 2019 aikana.

Lannoitteissa kierrätysraaka-aineita on käytössä muun muassa Ympäristön Ystävä -kiertoravinnelannoitteessa, Nurmikon Kevät Kesä PLUS- ja Puutarhan Syksy -tuotteissa. Ympäristön Ystävä -lannoite hyödyntää valmistuksessa elintarvikealan sivuvirtoja, ja on täysin kasvisperäinen lannoitevaihtoehto. Lannoite kierrättää sivuvirrat takaisin maaperään ja sitoo hiiltä maahan.

Ympäristön Ystävä -lannoite tekee yhteistyötä Elävä Itämeri Säätiön kanssa (Baltic Sea Action Group) ja jokaisesta myydystä tuotepakkauksesta lahjoitamme osuuden Itämeren suojeluun.

GreenCare toi viisi vuotta sitten ensimmäisenä markkinoille hyötymikrobeja sisältävän Grobiootti-tuotteen. Nyt valikoimissa on kokonainen sarja eri käyttötarkoituksiin ja eri kokoisissa pakkauksissa. GreenCare Grobiootti -tuotteilla saa tutkitusti* jopa 25 prosenttia paremman sadon, sillä kasvien kasvu voimistuu grobioottihyötymikrobien avulla. (*Agricultural Research Organisation Peracto, 2013) 

GreenCare osallistui kesällä 2018 Porin Asuntomessuille, jossa toteutimme parvekepuutarhan messutaloon yhteistyössä puutarhasuunnittelija Minna Toivosen kanssa.

Miklu ja Minna puutarhakesä

Miklun ja Minnan puutarhakesä Youtube-sarjassa toteutimme puutarhasuunnittelija Minna Toivasen ja räp-artisti Mikael Gabrielin kanssa neljä eri puutarhakokonaisuutta. Kotimaiset GreenCare-tuotteet tulivat tutuksi neljässä jaksossa, joissa muun muassa rap-duo JVG:n Jaren kattoterassille rakennettiin vihreä olohuone ja Sara Chafakin vapaa-ajan kodin pihalle rakennettiin viihtyisä GreenCare-yrittitarha. Jaksot keräsivät satojatuhansia katsojia.

Free – Allergiatunnus vuoden 2017 lopusta alkaen

Hajuttomat Free-karkotteet hyttysiä, mäkäräisiä, paarmoja, punkkeja ja täitä vastaan saivat vuoden 2017 aikana oikeuden käyttää Allergia-, Iho- ja Astmaliiton Allergiatunnusta. Tunnuksen käyttöoikeuden saaminen vahvistaa entisestään Free-tuotteiden soveltuvuutta koko perheelle.

Free-karkotteiden teho perustuu aktiiviaineeseen (IR 3535), joka on maailman terveysjärjestön WHO:n suosittelema. Free-tuotteet ovat yhtä tehokkaita kuin perinteiset karkotteet, mutta kehittyneemmän aktiiviaineen ansiosta tuotteet ovat täysin hajuttomia.

Jyrsijäntorjuntatuotteet – Viranomaismääräykset uudistivat tuotetarjontaa

Viranomaismääräykset uudistivat merkittävästi vuonna 2018 jyrsijätorjunnan tuotetarjonnan.

Jyrsijätorjunnan valikoimissa oli tammi–lokakuussa mekaanisia loukkuja. Uudet jyrsijätorjunnan viranomaisrekisteröinnit valmistuivat loppuvuodesta ja toimitukset myymälöihin alkoivat marraskuussa.

KOSMETIIKKA

Vuoden 2018 aikana kosmetiikkaliiketoimintamme laajeni kahdella uudella edustuksella, ranskalaisella Nuxe-ihonhoitosarjalla ja sveitsiläisellä, semi-selektiivisellä Bronx Colors -meikkisarjalla. Sarjoista Clarins, IsaDora ja Sensai ovat pärjänneet hyvin haastavassa kilpailutilanteessa ja kasvaneet yleistä markkinatilannetta paremmin. Vuoden 2019 tavoitteena on laajentaa uusien edustuksien jakelua ja hankkia tuotevalikoimaamme sopivia uusia edustuksia.

Clarins


Vuoden 2018 tärkeimmät uutuudet olivat Extra-Firming-hoitolinjan uudistuneet päivä- ja yövoiteet, Joli Rouge Velvet -huulipuna ja Skin Illuison SPF 15 -meikkivoide.

IsaDora


IsaDoran vuoden tärkein uutuus oli hyvinvoinnin ja liikunnan yhdistävään athleisure-trendiin suunniteltu Active Wear -meikkivoide. Toinen vuoden isoista uutuuksista on ripsiä taivuttava ja niille lisää tuuheutta antava Grand Volume Lash Curler -ripsiväri.

SENSAI


Vuonna 2018 SENSAI jatkoi meikkituotteittensa uudistamista. Näkyvimpänä meikkiuutuutena klassikkoripsivärin Mascara 38 C ° valikoiman laajentuminen ripsiä tuheuttavalla Lash Volumiser 38 C °-ripsivärillä. Hoitotuotepuolella uutuuksia olivat Wrinkle Repair Essence -hoitoseerumi ja Extra Intensive -linjan 10 Minute Revitalising Pads -silmänympärysihon hoitolaput.

Bronx Colors


Meikkimaailman uusi, värikäs tulokas tuli myyntiin Suomessa huhtikuussa. Sarjan yhdeksi suosikkituotteeksi ovat osoittautuneet yksittäin myytävät luomiväri- ja poskipunanapit, joista jokainen voi koota mieleisensä yhdistelmän tyhjään meikkirasiaan.

Nuxe


Nuxen kulttimainetta nauttiva Huile Prodigieuse -hoitoöljy sai rinnalleen kuivalle ja erittäin kuivalle iholle tarkoitetun Huile Prodigieuse Riche -hoitoöljyn. Muita vuoden tärkeitä uutuuksia olivat Deliciously Nourishing Body Scrub -vartalonkuorinta ja Repairing Super Balm with honey -hoitovoide.

PÄIVITTÄISKÄYTTÖTAVARAT

Vuonna 2017 ostetun Make-Trade Oy:n liiketoiminta integroitiin onnistuneesti Bernerin liiketoimintaan vuoden 2018 aikana. Tärkeimpien tuoteryhmien myynti kasvoi suunnitellusti ja saimme useita uusia asiakkuuksia.

BIC – myynti kasvoi


BIC-tuotteiden myynti kasvoi kaikissa tuoteryhmissä. Suurin ja vahvin kasvu tuli sytyttimistä sekä ihokarvojen poistoon tarkoitetuista teristä. Koulutarvikkeissa lanseerattiin useita uutuustuotteita, jotka myivät markkinoilla hyvin.

M.E.C – tuoteperhekokonaisuutta vahvistettiin


M.E.C-tuoteperheeseen kuuluvat muun muassa kontaktimuovit, muovailuvahat, sormivärit ja kynät. Vuoden 2018 aikana karsimme valikoimaa vahvemman tuoteperhekokonaisuuden rakentamiseksi. Teimme myös kuluttajatutkimuksen, jonka tuloksia tulemme hyödyntämään vuoden 2019 aikana.